فاطمة على

فاطمة على

خبرگزاری فارس نیوز 24 سرعت و دقت در انتشار اخبار ؛ نگاه تحلیلی به مسائل ایران و جهان ؛ و همه چیز مربوط به ایران شبانه روزی است
فاطمة على

فاطمة على

خبرگزاری فارس نیوز 24 سرعت و دقت در انتشار اخبار ؛ نگاه تحلیلی به مسائل ایران و جهان ؛ و همه چیز مربوط به ایران شبانه روزی است

فایل صوتی منتشرنشده ظریف: خامنه‌ای با فشارهایش مانع دیپلماسی شد

خبرگزاری “فارس نیوز 24” یک فایل صوتی منتشرنشده از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به دست آورد که در آن وی به دخالت‌ های قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس و علی خامنه ای، رهبر ایران در سیاست های وزارت خارجه اشاره کرد.

فایل صوتی که به دست ما رسید مربوط به وزیر خارجه ایران است در حالی که وی در جلسه ای صحبت می کرد که پس از پایان دولت فعلی منتشر خواهد شد.

این مصاحبه بیش از ۳ ساعت به طول انجامید و در اسفندماه سال گذشته با ،اقتصاددان حامی دولت، سعید لیلاز انجام شد.

ظریف در طول مصاحبه به سوالات مربوط به سیاست های وزارت امور خارجه در دوران تصدی خود پاسخ داد و استراتژی رژیم ایران را جنگ سردی توصیف کرد.

◊    سلیمانی زیر بار حرف‌هایم نمی‌رفت

ظریف گفت: “من در مورد همه چیز با قاسم سلیمانی موافق نبودم. سلیمانی هنگام رفتن به هر مذاکره درباره سوریه شرایط خود را تحمیل می کرد و نمی توانستم او را در مورد درخواست های خود قانع کنم».

وزیر امور خارجه اظهار داشت که او از سلیمانی خواسته است از هواپیمایی کشوری در سوریه استفاده نکند و او این کار را رد کرد.

ظریف توضیح داد: «مثلا اینکه من به او بگویم از هواپیمای ایران‌ایر در مسیر سوریه، حین درگیری‌های نظامی استفاده نکن، او زیر بار نمی‌رفت».

 

◊    دیپلماسی را فدای میدان جنگ کرد

در این قسمت از مصاحبه، ظریف از لیلاز خواست که هرگز این قسمت از مصاحبه را منتشر نکند.

در جریان این فایل صوتی منتشرنشده ظریف، وی بیش از یک بار نقش خود در سیاست خارجی کشور را “صفر” توصیف کرد.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد که برای اولین بار از زمان لغو تحریم های آمریکا علیه شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا در خرداد ۱۳۹۵ به وی هشدار داد که پروازهای ایران به سوریه شش برابر شده است.

ظریف همچنین در مورد نقش رهبر ارشد ایران، علی خامنه‌ای، در سیاست های خارجی ایران و دخالت های خود در همه امور صحبت کرد.

وی گفت که نامه ای به خامنه ای فرستاده و از او خواسته است فشار سیاسی داخلی بر تیم مذاکره کننده ایرانی در وین را متوقف کند.

◊    قدرت ایران در انقلابی بودن آن است

 جواد ظریف به توزیع نقش در میان ارکان رژیم ایران اشاره کرد: «ما انقلابی هستیم، اما وظایف باید تقسیم شده است. یکی از ما دیپلماتیک و دیگری نظامی یا اقتصادی، قدرت ایران در انقلاب است». 

وی اضافه کرد: «گروهی در کشور ما وجود دارد که علاقه مند به ایجاد امنیت در همه امور است اما آنها نمی فهمیدند که جهان پس از ۶ ماه تغییر خواهد کرد و این ماه های باقیمانده برای رژیم بسیار مهم است».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد