فاطمة على

فاطمة على

خبرگزاری فارس نیوز 24 سرعت و دقت در انتشار اخبار ؛ نگاه تحلیلی به مسائل ایران و جهان ؛ و همه چیز مربوط به ایران شبانه روزی است
فاطمة على

فاطمة على

خبرگزاری فارس نیوز 24 سرعت و دقت در انتشار اخبار ؛ نگاه تحلیلی به مسائل ایران و جهان ؛ و همه چیز مربوط به ایران شبانه روزی است

سفره شب یلدا امسال؛ حفظ سنت‌ها یا مبارزه با فقر و گرانی؟

تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت جمهوری اسلامی زندگی روزمره ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده است، زیرا احیای سنت‌های شب یلدا به دلیل گرانی و مبارزه با فقر به نوعی مقاومت در برابر ایرانیان تبدیل شده است.

صاحبان میوه‌فروشی‌ها و آجیل‌ها تأیید کردند: «با فروش یلدا سعی در جبران رکود ماه‌های اخیر داریم، اما گرانی میوه و آجیل اجازه خرید به خانواده‌های ایرانی را نمی‌دهد».

شهروندان ایرانی گفتند به دلیل گرانی میوه های معمولی در شب یلدا، تهیه  بساط یلدایی برای بخش بزرگی از جامعه ایران سخت شده است، چیزی که جامعه تا به حال ندیده بود.

یکی از شهروندان زن اظهار داشت: «مهم حفظ این سنت‌ها است؛ حالا چه با آجیل و انار، چه با تخمه و لبو! نباید به دلیل گرانی خودمان را از سنت‌هایمان جدا کنیم؛ چون حکومت قصدش از بین بردن همین سنت‌ها است».

به نوبه خود، یکی از فروشندگان میوه در مرکز تهران نیز گفت:  «افت شدید فروش یلدای سال گذشته را به کرونا نسبت دادیم اما امسال مشخص است که مسئله اصلی گرانی است».

♦   افزایش بی سابقه قیمت خشکبار و آجیل..

وی افزود: «همین که مردم از خرید کیلویی میوه به خرید دانه‌ای رسیده‌اند، یعنی توان اقتصادی مردم در حدی نیست که مثل قدیم خرید کنند».

یکی دیگر از میوه فروشان می گوید با توجه به گرانی میوه ها، اگر یک خانواده ۸ نفره بخواهند یک جشن کوچک یلدا برگزار کنند، به ۱۵ انار نیاز دارند که قیمت آن حدود ۱۰۰ هزار تومان می شود!!

شب یلدا

یک شهروند اظهار داشت: «با افزایش فعلی قیمت میوه، شهروندان برای خرید چهار موز ۲۵ هزار تومان، چهار سیب ۱۵ هزار تومان، چهار خیار ۸ هزار تومان و برای خرید چهار پرتقال ۱۲ هزار تومان می پردازند. یعنی قیمت همین سبد محدود ۶۰ هزار تومان می‌شود»!

آجیل فروشان همچنین خاطرنشان کردند که قیمت خشکبار و آجیل شب یلدا امسال در ایران به شدت افزایش یافته است.

آنها گفتند قیمت هر کیلوگرم پسته از ۴۰۰ تا ۵۹۰ هزار تومانی و بادام هندی ۶۷۰ هزار تومان و بادام زمینی ۱۸۰ هزار تومان و بادام شور ۶۲۰ هزار تومان است.

آجیل فروشان توضیح دادند اینکه یعنی خرید یک کیلو آجیل یلدا حداقل ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

آیا علی لاریجانی تحت تعقیب قرار می‌گیرد؟

آیا علی لاریجانی تحت تعقیب قرار می‌گیرد؟؛ سخنگوی قوه قضاییه در جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه با تاکید بر اینکه انتشار نامه‌های محرمانه «جرم » است، علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس را تهدید به تعقیب قضایی کرد.

علی لاریجانی

آیا علی لاریجانی تحت تعقیب قرار می‌گیرد؟

سخنگوی قوه قضاییه علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس را تهدید به تعقیب قضایی کرد.

وی با بیان اینکه اگر مشخص شود نامه شورای نگهبان به آقای لاریجانی درباره رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری ازبه دست خود او منتشر شده است، قابل تعقیب و پیگیری است.

نامه‌ تصویری دبیر شورای نگهبان احمد جنتی و پاسخ ۲۱ صفحه‌ای علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی، شنبه ۲۷ آذرماه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این نامه‌ها، جزئیات رد صلاحیت آقای لاریجانی از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.

رد صلاحیت علی لاریجانی

علی لاریجانی بارها از شورای نگهبان درخواست کرده بود که دلایل رد صلاحیتش خود را پس از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری امسال اعلام کند، اما این شورا تنها درنامه‌ای محرمانه به وی اعلام کرد که این متن اکنون در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

رد صلاحیت او به تنش های سیاسی محدود در ایران منجر شد. برادرش صادق لاریجانی که یکی از اعضای شورای نگهبان بود، به شدت از نقش نهادهای اطلاعاتی انتقاد کرد و در نهایت از این شورا استعفا داد.

سفیر ایران در یمن به علت ابتلا به کرونا درگذشت

سفیر ایران در یمن به علت ابتلا به کرونا درگذشت؛ وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه از مرگ حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد حوثی‌های یمن بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

سفیر ایران در یمن به علت ابتلا به کرونا درگذشت

وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه از مرگ حسن ایرلو بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، حسن ایرلو روز سه‌شنبه ۳۰ آذرماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، «همکاری دیرهنگام برخی کشورها» را عامل مرگ آقای ایرلو، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران دانست و او را «شهید» خواند.

پیش از این روز جمعه، وال استریت ژورنال گزارش داد که مقامات منطقه ای و غربی گفته اند که مقام‌های حوثی از مقام‌های عربستان سعودی اجازه خواسته بودند که ایرلو برای درمان بهتر پس از ابتلا به کرونا، با یک پرواز به تهران بازگردد، اما ریاض مخالفت کرد.

اما یک مقام ارشد سعودی که با امور یمن مطلع است به خبرگزاری فرانسه گفت که سفیر یمن را با هواپیمای عراقی را ترک کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، حوثی ها به مقامات سعودی اطمینان داده اند که دیپلمات ایرانی جدیدی را جایگزین حسن ایرلو نخواهند کرد.

سفیر ایران در یمن

ایرلو یکی از اعضای سپاه پاسداران بود که اعلام کرد در پوشش سفیر نزد شبه‌نظامیان حوثی فرستاده شده است

وی در سال ۱۳۹۹ با اعلام مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به عنوان سفیر تهران در صنعا که تحت کنترل نظامیان حوثی است منصوب شد.

شکایت طلاب قم از بازیگران زن: بدحجابی شان منجر به تحریک جنسی ما است!

طلاب ۹ هیئت و مؤسسه مذهبی قم از بازیگران زن ایرانی به دلیل پوشش شکایت کردند و گفتند این کار باعث ضررهای معنوی و تحریک جنسی آنها می شود.

سایت های خبری جمهوری اسلامی شکایت طلاب قم را منتشر کرده بودند که از ۱۵ بازیگر زن ایرانی بدون ذکر نام شکایت کردند.

طلاب قم در متن شکایت شان نوشت: «این اقدام در پی معلوم بودن مقداری از سینه، گردن و گوش‌ها، استفاده از کلاه لبه‌دار و وسایل تزئینی مانند گل ِسر به جای روسری، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و معلوم بودن برجستگی‌های بدن، پوشیدن شلوارک و شلوارهای پاره و ساپورت رنگ بدن، پوشیدن لباس‌های آستین‌کوتاه و مانتوهای شیشه‌ای صورت گرفته است».

آنها همچنین تاکید کردند که تصور تصاویر جنسی این بازیگران زن در ذهن همراه با پیامدهای اجتماعی باعث بروز برخی عوارض شخصی و فردی مانند محرومیت انس با خدا، تاثیرات منفی در روابط حسنه زن و شوهر و تحلیل رفتن عقل می شود.

این دانشجویان در شکایت خود افزودند که این بازیگران ها با انتشار تصاویر خود در اینستاگرام و حضور در اماکن عمومی با این لباس ها ضرر معنوی به طلاب مذهبی، خانواده و جامعه شان وارد کرده اند.

شایان ذکر است که برخی از نمایندگان مجلس اخیرا از رویکرد کارگردانان ایرانی برای حل مشکل پوشش بازیگران زن مانند گذاشتن کلاه، کلاه‌گیس و به‌کارگیری زنان غیر مسلمان انتقاد کرده اند.

جزئیات اعلام محدودیت‌ اطلاع‌رسانی درباره کرونا و اومیکرون در ایران

در پی تایید نخستین مورد ابتلا به سویه اومیکرون کرونا در جمهوری اسلامی، وزارت بهداشت، از محدودیت‌ اطلاع‌رسانی درباره اومیکرون در ایران خبر داد.

سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اظهار داشت که بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی و ستاد ملی مقابله با کرونا، هرگونه اطلاع رسانی در مورد ویروس کرونا یا جهش یافته اومیکرون فقط از طریق این وزارتخانه اعلام شود. 

محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، دیروز، یکشنبه ۲۸ آذر، از شناسایی نخستین مورد ویروس جدید جهش یافته از کرونا در کشور خبر داد.

سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در حال حاضر جزئیات بیشتری از این تصمیم و دلیل صدور آن اعلام نکرد، اما وِی تاکید کرد که هرگونه اطلاع رسانی در مورد کرونا یا اومیکرون در ایران باید فقط از طریق مسئولان وزارت بهداشت ارائه شود.

شایان ذکر است طی هفته های گذشته که دولت ابراهیم رئیسی واکسیناسیون را به عنوان یکی از دستاوردهای خود معرفی کرد، همچنین اعلام شد که اطلاعات مربوط به ویروس کرونا بدون ذکر دلیل کاهش یافته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که وزارت بهداشت از رسانه‌ها می‌خواهد که اطلاعات و اخبار تایید شده درباره کرونا را از طریق این وزارتخانه پیگیری و از روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی این وزارتخانه استعلام کنند.