فاطمة على

فاطمة على

خبرگزاری فارس نیوز 24 سرعت و دقت در انتشار اخبار ؛ نگاه تحلیلی به مسائل ایران و جهان ؛ و همه چیز مربوط به ایران شبانه روزی است
فاطمة على

فاطمة على

خبرگزاری فارس نیوز 24 سرعت و دقت در انتشار اخبار ؛ نگاه تحلیلی به مسائل ایران و جهان ؛ و همه چیز مربوط به ایران شبانه روزی است

سفر ظریف به مسکو و دلایل آن

وزیر امور خارجه ایران امروز عازم مسکو می‌شود. مدیر اداره دوم آسیا در وزارت امور خارجه روسیه ضمن اشاره به محور‌های رایزنی امروز وزرای امور خارجه ایران و روسیه گفت که برجام موضوع اصلی این گفت‌وگو‌ها خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه ایران در سی امین سفر به مسکو، حامل پیام رئیس جمهور ایران برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است.

کابلوف در این باره اظهار داشت: موضوع اصلی اول از همه برجام است. البته پس از آن راجع به روابط دو جانبه و سوریه گفتگو خواهد شد. این موضوعات در اولویت بیشتری هستند.

سفر ظریف به مسکو و دلایل آن

علت سفر ظریف به مسکو چه بود ؟

آقای ظریف در گفتگو با خبرنگاران همچنین از عزم جدی ایران برای تمدید قرارداد بلند مدت همکاری همه جانبه ایران و روسیه تصریح کرد و گفت: این قرارداد پس از ۲۰ سال، حدود ۸ ماه دیگر به پایان می‌رسد و دو کشور برای تمدید این قرارداد گفتگو خواهند کرد.

ظریف افزود: متعاقب گفت‌وگوهای آقایان روحانی و پوتین قرار شد گفت‌وگوهایی اینجا صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه راهبردی است و در شرایط کنونی که تحولات عمده‌ای در سطح بین‌المللی در حال وقوع است، نیاز است این گفت‌وگوها به‌صورت مرتب بین ما و دولت روسیه و همین طور سایر دوستان ما مثل دولت چین صورت بگیرد و این سفر به همین دلیل انجام شده است و ان‌شاءالله نتایج خوبی برای کشور داشته باشد.

واکنش فعالان سیاسی عراق به فتنه انگیزی سفیر انگلیس هنگام سفر ظریف

شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و فعالان شبکه‌های اجتماعی عراق در واکنش به فتنه‌انگیزی تازه سفیر انگلیس در بغداد در جریان سفر «ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به کشورشان، از او خواستند که مراقب حرف زدنش باشد.

قرارداد ایران با چین: وابستگی ایران به چین از نظر سیاسی ،مالی و فناوری

یک کارشناس اقتصادی درباره قرارداد بین ایران و چین می‌نویسد: در جایی که قدرت چانه‌زنی طرفین برابر نیست، امکان شکل‌گیری بازی برد- برد با توزیع منصفانه وجود ندارد. طرف ضعیف، برای جلب همکاری طرف قوی‌تر، ناچار از پرداخت امتیاز‌های خاص است. این قاعده کلی در هر رابطه‌ای وجود دارد؛ از رابطه میان دو فرد و دو شرکت گرفته تا دو کشور.

علی دینی‌ترکمانی کارشناس اقتصادی در روزنامه شرق نوشت: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین یکی از موضوعات داغ این روزهاست. بدون ورود به جزئیات این قرارداد، به چند نکته کلی اشاره می‌کنم که می‌توان برمبنای آن‌ها درباره خروجی این قرارداد از منظر منافع ملی به ارزیابی پرداخت.

قرارداد ایران با چین: وابستگی ایران به چین از نظر سیاسی ،مالی و فناوری

چین به عنوان یک بازیگر مهم جهانی در حال ظهور است. نمی‌تواند قواعد مهم بازیگری جهانی از جمله تأمین امنیت برای تولید و سرمایه خارجی را نادیده بگیرد. نمی‌تواند بدون همکاری با غرب به فناوری‌های پیشرو دست یابد. ازاین‌رو، منافعش، در محکم‌کردن میخ قدرت نئواستعماری در حال ظهور خود است که لازمه آن همکاری با قدرت‌های بزرگ جهانی است؛ یعنی برای چین، یک کشور خاص، فرع بر مسئله است. آنچه اهمیت دارد، تأثیر تعاملات با چنین کشوری بر کلیت تعاملاتش با جهان است. اگر تأثیر منفی بگذارد، به احتمال زیاد، از آن پس می‌کشد. اگر در راستای منافعش باشد، بازی را به گونه‌ا‌ی پیش می‌برد که دیگران را در خدمت تأمین منافع خود قرار دهد.

نتیجه همکاری یا منازعه میان دو طرف با قدرت خیلی نابرابر از قبل مشخص است. نتیجه منازعه، حذف سریع طرف ضعیف از صحنه است. نتیجه همکاری نیز شکل‌گیری بازی با توزیع نابرابر منافع حاصله است. در جایی که قدرت چانه‌زنی طرفین برابر نیست، امکان شکل‌گیری بازی برد- برد با توزیع منصفانه وجود ندارد. طرف ضعیف، برای جلب همکاری طرف قوی‌تر، ناچار از پرداخت امتیاز‌های خاص است. این قاعده کلی در هر رابطه‌ای وجود دارد؛ از رابطه میان دو فرد و دو شرکت گرفته تا دو کشور.

اگر مسیری که چین در چند دهه اخیر طی کرده است، اقتصاد ایران نیز تجربه می‌کرد، امروز نیازی به چنین قرادادی پیش نمی‌آمد تا چین تأمین‌کننده فناوری و سرمایه مالی در حوزه‌های کلیدی از جمله نفت و گاز و شیلات و… باشد. با ادامه روند‌های گذشته در عرصه سیاست خارجی، چنین قراردادی مانع از بدترشدن شرایط نمی‌چین، در چارچوب قدرت چانه‌زنی نابرابر طرفین، با اقتصاد ایران همان کاری را خواهد کرد که نظریه‌پردازانی، چون پاول باران و پاول سویزی در کتاب «اقتصاد سیاسی رشد» از آن به عنوان «انتقال مازاد» از کشور‌هایی پیرامونی به کشور‌های مرکز نام می‌برند؛ یعنی وابستگی فناورانه و مالی و سیاسی به چین با پیامد منطقی توزیع نابرابر منافع و در تحلیل نهایی یعنی «توسعه توسعه‌نیافتگی». راهکار اساسی برای پرهیز از تشدید وضعیت، درک جهان‌بینی است که چینی‌ها به آن رسیدند؛ توسعه مقدم بر هر چیزی است.

کشتی های ایرانی در چین دستگیر شدند

کشتی های ایرانی در چین دستگیر شدند ,نزدیک به دو هفته است که شش کشتی ایرانی متعلق به بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی ایران در بنادر چین، لنگر انداخته‌اند و اجازه حرکت ندارند؛ مشکل این است که رعایت‌نکردن قوانین مربوط به سوخت پاک که اجرای آنها از سال ۲۰۲۰ برای تمامی خطوط کشتیرانی

براساس این قانون که از سوی IMO (نهاد بین‌المللی کشتیرانی) وضع شده، تمامی کشتی‌ها از اول ژانویه ۲۰۲۰، باید از سوخت مازوت به سوخت گازوئیل شیفت می‌کردند یا حداقل درصد گوگرد مازوت (نفت کوره) راه به کمتر از یک تا نیم‌درصد کاهش می‌دادند.

کشتی های ایرانی در چین دستگیر شدند

راه حل های این مشکل

بهترین راهکار، اجاره کشتی برای جابه‌جایی بار و ارسال آن به ایران است تا زمانی‌که تکلیف این کشتی‌ها روشن شود اما به‌دلیل ‌همین محدودیت‌های اعمال‌شده مسئله کمی پیچیده شده است، خطوط کشتیرانی دیگر که امکان حمل این کالاها را دارند، هزینه بارگیری را به‌شدت افزایش داده‌اند که اثر قابل‌توجهی روی قیمت نهایی آن کالاها خواهد گذاشت.

در این میان، آن‌طور‌که برخی صاحبان کالاها گفته‌اند، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، هزینه‌ای را در قالب EFS (هزینه‌ای مازاد برای تأمین هزینه‌های تغییر سوخت کشتی‌ها به سوختی سازگار با محیط زیست) از آنها دریافت می‌کند که هزینه‌ای مجزا مربوط به افزایش هزینه حمل بار به سبب ارتقای کیفیت سوخت برای هماهنگی با قوانین بین‌المللی است اما نکته آنجاست که این هزینه بر صاحبان بار تحمیل شده اما در قبال آن، قانون اجرا نشده و سرانجام هم این صاحب کالاست که برای انتقال بار خود باید به این و آن، متوسل شود.

اظهارات وزارت خارجه

. یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه دراین‌باره تصریح کرد : «حدود دو هفته است که با این چالش روبه‌رو شده‌ایم و نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در پکن و سرکنسولگری‌ها به‌صورت مداوم با مقام‌های محلی، وزارت راه و سازمان بنادر و کشتیرانی چین در تماس هستند. امیدواریم در چند روز آینده راه‌حلی برای آن بیابیم».

‌ چین از ایران گله مند است

این منبع مطلع در ادامه می‌گوید: «با توجه به اعتراضات اخیر درباره پیش‌نویس سند همکاری ایران و چین که البته هنوز نهایی نیست، چین کمی از ایران گله‌مند شده و این ناراحتی بر این مسئله هم سایه انداخته است، به‌همین‌دلیل در حال رایزنی هستیم که این مشکل را برطرف کنیم».‌ به گفته او: «آنچه وزارت خارجه دنبال می‌کند، دریافت اجازه برای لنگرانداختن به‌منظور تخلیه و بارگیری کشتی‌های ایران در بنادر چین است

‌حل مشکل کشتی ها، زمان بر است

مسعود دانشمند، رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، در این زمینه اظهار داشت: «شرکت‌های کشتیرانی باید از سال ۲۰۲۰ به این‌سو، مطابق با قوانین نهاد بین‌المللی کشتیرانی، مازوت مصرف نمی‌کردند اما شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با استفاده از مازوت، این قانون را نقض کرده و سیستم موتور کشتی‌ها را با سوخت با گوگرد پایین تنظیم نکرده است». ‌دانشمند با بیان اینکه توقف کشتی‌ها در بنادر چین تا زمان تعیین تکلیف ادامه خواهد داشت.


فروپاشی مطلق اقتصاد کشور

فروپاشی مطلق اقتصاد کشور ، امروز ١ دینار کویت ٨١ هزار تومان در بازار تهران معامله شد! « پایه حقوق روزانه هر کارگر کویتی ۶٠ دینار با پول ایران روزی نزدیک به ۵ میلیون تومان و ماهی ١۵٠ میلیون تومان!

در آخرین گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده است:

در حالیکه نرخ رشد اقتصادی هدف برنامه های پنجم و ششم توسعه ۸درصد تعیین شده است متوسط رشد اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۱تا ۱۳۹۸نزدیک به صفر درصد بوده است.

فروپاشی مطلق اقتصاد کشور
فروپاشی مطلق اقتصاد کشور

نرخ تورم

در حالی که تقریبا همه کشورهای دنیا توانستد معضل نرخ تورم را حل کرده و متوسط نرخ تورم در سال ۲۰۱۸در دنیا، ۲٫۴درصد بوده، ایران پس از ونزوئلا، زیمباوه و آرژانتین در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

فروپاشی مطلق اقتصاد کشور
فروپاشی مطلق اقتصاد کشور

فروپاشی مطلق اقتصاد کشور وفقر مطلق

فقر مطلق را می توان ناتوانی در کسب حداقل استاندارد زندگی تعریف کرد. در واقع فقر مطلق عدم دسترسی به حداقل های معیشت در جامعه را بررسی کرده که با توجه به تفاوت هزینه های زندگی در مناطق مختلف کشور متفاوت می باشد.

رشد بورس تهران در فضای تورمی

تورم، این روزها اصلی‌ترین دشمن معیشت مردم ایران به شمار می‌آید.

عواملی مانند انتشار ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی موقتی بیشتر کسب‌وکارها، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و افزایش نگرانی مردم برای فرار از تورم باعث استقبال بالایی از بازار سرمایه شده است.

از سوی دیگر رشدهای بی‌سابقه و رکوردشکنی‌های این روزهای بازار سرمایه باعث جذابیت این بازار برای اغلب مردم شده و این فکر به وجود آمده‌ است که برای حفظ سرمایه خود از تورم موجود، به بازار سرمایه رو بیاورند.

بازار سرمایه را اما می‌توان دماسنج اقتصادی هر کشور قلمداد کرد که انتظارات تورمی را به رخ می‌کشد.

در این فضا برخی از تحلیلگران درخصوص بروز ابرتورم در صورت تداوم رشد قیمت سهام هشدار می‌دهند.

در اینکه تورم بالا و رو به افزایش است جای بحث وجود ندارد؛ اما در مورد اینکه اقتصاد ایران در حال حاضر دچار ابرتورم است یا به‌زودی وارد ابرتورم می‌شود، بسیار جای بحث وجود دارد.

به‌طور معمول، ابرتورم به شرایطی گفته می‌شود که نرخ تورم ماهانه از ۵۰ درصد فراتر رود.

https://t.me/fawry_news

آخرین تحولات در وضعیت اقتصادی ایران

آخرین تحولات در وضعیت اقتصادی ایران . در ادامه سقوط ارزش پول ملی کشور، نرخ دلار در بازار ارز تهران به ۲۶ هزار تومان رسیده است.

وب‌سایت‌های غیررسمی که بهای ارزهای خارجی در کشور را ثبت می‌کنند، روز یکشنبه ۲۹ تیرماه بهای هر دلار آمریکا را ۲۶ هزار تومان خبر دادند. قیمت دلار روز گذشته ۲۵ هزار تومان ثبت شده بود.

دلار تا کجا پیش خواهد رفت؟

دلار که امسال را با نرخ ۱۶هزار تومان شروع کرده بود حالا دیروز از کانال ۱۹هزار تومان هم عبور کرد و با شکستن رکورد بالاترین نرخ یکسال و نیم گذشته در حال نزدیک شدن به سقف قیمت تاریخی خود یعنی مرز ۲۰هزار تومان است.

سقوط ارزش ریال در حالی ادامه دارد که در روزهای گذشته عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران با وعده «دخالت هدفمند» از کنترل بازار ارز اعلان کرده بود

جمهوری اسلامی ایران که از اردیبهشت سال ۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام، هدف شدیدترین تحریم‌های واشینگتن قرار گرفته در زمینه صادرات نفتی و غیرنفتی با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

علاوه بر این، بحران شیوع کرونا و کاهش شدید صادرات غیرنفتی ایران به بعضی کشورهای منطقه هم در تشدید این بحران موثر بوده است.

این همه ماجرا نیست. خبرهای رسیده از بازار ارز نشان می‎دهد با وجودی که پس از برقراری محدودیت‌های سفت و سخت در خرید و فروش اسکناس دلار، حجم معاملات رو به کاهش بود اما این روزها دلالان روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارند چرا که مردم عادی با هدف حفظ سرمایه‌هایشان راهی بازارارز می‌شوند. بخشی از اسکناس ارزی موجود در کشور دوباره راهی خانه‌ها می‌شود.

شرط ارزان شدن دلار چیست؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج ندیمی، یکی از نمایندگان سابق کمیسیون اقتصادی مجلس ایران در رابطه درباره وضعیت اقتصادی ایران تصریح کرد: برای کاهش قیمت ارز باید ورودی های ارزی بیشتر شود که احتمال آن کمتر است زیرا مناسبات بین المللی قابل اعتمادی برای ورود ارز وجود ندارند

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار تلفن همراه

شمس‌الله امیری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تاثیرپذیری مستقیم وضعیت اقتصادی ایران بر گوشی تلفن همراه از قیمت دلار به واسطه وارداتی بودن اکثر گوشی‌های تلفن همراه، اظهار کرد

وی افزود : به دلیل گرانی دلار بسیاری از واردکنندگان مانند روال گذشته واردات انجام نمی‌دهند، چون برای آنها گران تمام می‌شود و صرفه اقتصادی ندارد.

آخرین تحولات در وضعیت اقتصادی ایران

زندگی به سبک کانتینری در تهران

خبرگزاری ایرنا طی گزارشی درباره «زندگی به سبک کانتینری» خبر داد که تعدادی از «زن و شوهرهایی» که با افزایش کرایه خانه دیگر امکان اجاره واحد مسکونی در تهران را ندارند، وسایل خود را در کانیتنرهای اجاره‌ای در جنوب پایتخت گذاشته‌اند و هر یک راهی خانه پدر و مادر خود شده‌اند.

کانتینرهای اجاره‌ای در جنوب تهران سال‌هاست محل نگهداری اسباب و اثاثیه زندگی کسانی شده‌اند که به دلایل متنوع از جمله مهاجرت به خارج از ایران، ساخت‌وساز خانه و نگهداری از جهیزیه، این جعبه‌های فلزی را انتخاب کرده‌اند.